Neljän viikon puhdistuskuurina toiminut PH-dieetti päättyi sunnuntaina ja nyt on aika laittaa plussat ja miinukseet puntariin.
Keittiön vihercorneri.
Ensimmäisen viikon kuulumisia kirjoittelin täällä ja puolenvälin tuntemuksia täällä, mutta peilaan tässä muutoksia koko matkan ajalta.
Pääsiäismaantaina, jolloin PH-dieetin ensimmäinen päivä pyörähti käyntiin, me vielä ukkelin kanssa istuttiin hotelliaamiaisella Vierumäen Scandicissa, jossa käytiin viettämässä pienimuotoinen liikunnallinen pääsiäisloma.
Meikäläinen söi aamiaisella kuin viimeistä päivää, koska tiesin, että "kohta se loppuu". Varmaan ajattelin, että syödään nyt vatsa varmasti niin ähkyyn, etten heti mielessä jo vähän pelottavaksikin muodostuneen puhdistuskuurin ensimmäisenä päivänä ainakaan nälkään kuole...
Mikähän siinä onkin, että jotenkin tuntuu aina menevän hommat samalla kaavalla niin, että hirvittävää alkuinnostusta ja malttamatonta pitkää odotusta seuraa aina viime metrien epäröinti ja alkaa tuntua siltä, että olikohan tämäkään nyt taas hyvä idea ollenkaan..
Vakuuttelin kuitenkin itselleni, että neljä viikkoa ihmisen elämästä on niin lyhyt aika, että on se kumma, jos ei sen vertaista pysty uhraamaan omalle hyvinvoinnilleen. Jos ei muuten, niin kyllä maksa ja munuaisparatkin sentään edes kuukauden loman ansaitsee, kun kumminkin painavat vuodesta toiseen hommia ja parhaansa mukaan tuhoavat myrkkyjä sitä mukaa, kun niitä toisesta päästä syydetään sisään. Ja vaikka olin kuvitellut, että omissa syömisissäni ei ole juurikaan parantamaisen varaa, niin olen tässä kuluneen kuukauden aikana tullut toisiin ajatuksiin. Ja sehän tässä onkin ihan parasta, että oman kokemuksen kautta tulee uutta ymmärrystä ja aina on kuitenkin itsellä ne valinnan avaimet käsissä. Loppu on sitten ihan omista päätöksistä kiinni.
Mutta siis juu. En ole alkanut muita paremmaksi ihmiseksi, enkä matkasaarnaajaksi enkä muutenkaan halua olla erityisen rasittava, mutta innostusta ei nyt vaan voi välttää. Lopputulos kun on ylittänyt ihan kaikki odotukset, ja selvää on että kuluneilla neljällä viikolla tulee olemaan vaikutuksia, jos ei nyt ihan koko loppuelämään, niin ainakin melkein.
Näin jälkikäteen ajateltuna, kuukausi kului todella nopeasti. Niinkuin aika nykyään muutenkin, halusi tai ei. Joskin kolmannen viikon lopulla (jolle ennustettiin huippuhyvää oloa) tuli eteen oma aallonpohjani, joka ei ollut sinällään dieetistä, vaan ihan muusta elämästä johtuvaa. Huonot uutiset kun eivät katso aikaa, eivätkä varsinkaan sitä, onko jollakulla kenties joku puhdistuskuuri meneillään. Murhetta siis sateli niskaan, ja samalla iski turhaakin turhempi flunssa, joka teki olosta tukkoisen ja tympeän. Ja jo kertaalleen selvästi paremmaksi muuttunut ihokin muuttui epätasaiseksi, mutta se sentään jäi vain muutaman päivän kestäneeksi ilmiöksi.
Jos vertaan sitä, miten normaalisti suhtaudun murheisiin ja kuinka syvälle niihin uppoan, väitän, että vajaassa kolmessa viikossa hankitun paremman fyysisen olon ja erityisesti paremmin nukuttujen öiden ansiosta, pystyin suhtautumaan asioihin normaalia järkevämmin ja välttämään sellaisen itselleni tyypillisen vatvomisen, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä, vaan ihan päinvastoin. Päätin keskittyä tekemään asioiden eteen sen minkä voin ja sitten kun siinä kohtaa tuli rajat vastaan, totesin, että nyt on kaikki voitava tähän mennessä tehty ja murehtiminen ei auta. Ja se jos mikä on mestarimurehtijalle melkoinen muutos. Toivottavasti pysyvä.
Mutta se siitä aallonpohjasta ja eteenpäin.
Mitä uutta matkan varrella opin?
... että pystyn valmistamaan herkullisen ja ravinteikkaan lämpimän aterian alusta loppuun ihan itse lähes samassa ajassa, joka ennen meni salaattiainesten pilkkomiseen ja latomiseen jääkaapista lautaselle. Ei sillä että olisi huono vaihtoehto se salaattikaan, mutta jossain kohtaa sekin alkaa tympiä, eikä vaan ole oma mielikuvitus riittänyt vastaavaan nopeasti valmistuvaan lämpimään ruokaan.
... että itsellenikin päähän iskostunutta hokemaa siitä, kuinka "Se nyt vaan on niin, että tässä iässä aineenvaihdunta hidastuu (tai siis on hidastunut jo 10 vuotta sitten), hormonitoiminta muuttuu ja kaikki muukin on niin pois omista käsistä, ettei sitä enää muuta voi kuin seurata sivuista, kuinka paino jämähtää paikoilleen tai nousee, ja naamakin kulahtaa ihan omia aikojaan", on tullut liikaa uskottua ja käytettyä tekosyynäkin. Vaikka totta siis toinen puoli onkin, mutta vain toinen. Jos sekään.
... että ihmiselle sinällään elintärkeä proteiini, jota olen itse omassa vähähiilihydraattisessa ruokavaliossani suosinut liiankin kanssa, ei yli tarpeen syötynä todellakaan muutu lihasmassaksi, vaan glukoosiksi ja rasvaksi. Ja kaupan päälle vielä sotkee sokeriaineenvaihduntaa.
... että oikeampi muoto lauseelle "kyllähän sitä muuten, mutta kahvista en pysty luopumaan... (tai leivästä.... tai suklaasta... tai viinistä... tai ....)" on: "kyllähän sitä muuten, mutta kahvista en halua luopua... (tai leivästä... tai suklaasta... jne)". Sitä kun ihan varmasti pystyy heti kun niin haluaa.
Mutta ettei nyt menisi ihan yksinpuheluksi, niin otetaan tähän väliin pienimuotoinen kuvitteellinen haastettelu. Haastattelijana H ja vastaajana A eli minä..
H: No niin Annukka, neljä viikkoa takana. Miltäs nyt tuntuu?
A: Aivan mahtavalta.
H: Kannattiko?
A: Ehdottomasti.
H: Eli ei siis kaduta, että lähdit kokeilemaan?
A: Ei todellakaan.
H: Tuliko langettua houkutuksiin?
A: Ei.
H: No kai nyt sentään vähän jotain vilunkia oli matkan varrella?
A: Ei ollut.
H: Eikö muka edes skumppalasillista Vapun kunniaksi?
A: Ei käynyt edes mielessä.Koska oli niin hitsin kylmä.
H: No menikö kertaakaan edes hermo?
A: Meni.
H: Ahaa. Olet siis ehkä sittenkin ihminen. Voitko kertoa, mihin?
A: Avokadoihin.
H: Avokadoihin?? Mikäs viattomissa hedelmissä mättää?
A: Se, että niistä ei voi näköjään koskaan päällepäin tietää, millaista sylttyä ovat sisältä. Meni eräätkin kalliit kilot suoraan roskiin sen takia, vaikka kaupassa olin kuinka tarkkana. Viimeinen yksilö taisi olla jo syömäkelpoinen.
H: No tänään varmaan alkoi aamu kahvikupposella neljän viikon tauon jälkeen?
A: Ei alkanut.
H: No mikäs siinä?
A: Ei siinä mitään. Ei vaan tullut mieleen keitellä, kun enää muista mille kahvi maistuu.
H: No mutta kai sentään palautit perinteisen leivän aamupalalle?
A: En. Palautan sitten kun siltä tuntuu.
H: Olet siis nykyään kaikinpuolin tylsä tyyppi?
A: Mahdollisesti. Mutta ainakin huomattavasti terveempi ja energisempi tylsä kuin ennen :)
H: Voisitko vielä kuvailla olotilaasi ennen puhdistuskuurin alkua ja kertoa, mitä ruoka-ainetta silloin mielestäsi muistutit?
A: Maksamakkaraa.
H: Miksi juuri maksamakkaraa?
A: Tylsä ja väritön tasapaksu pötkö.
H: Entäs nyt?
A: Ehkä porkkana. Ryhdikäs ja pirteä.
H: No onpas nyt rasittavaa, kun sitä ollaan niin vihannesta nykyään. Turha tätä vissiin sen enempää jatkaa, kun ei tästä sen kummempaa irti saa, joten ei muuta kuin hyvää jatkoa!
A: Kiitos samoin ja soittele, jos haluat itsekin kokeilla.
H: Kyllähän minä muuten, mutta...
Sen kummempia paljastuksia ei matkan varrelta siis liiennyt, mutta tässä vielä lopputulokset neljän viikon ajalta luvuiksi muutettuina.
Paino - 5 kg (noin 8,5% kuukauden takaisesta lähtöpainostani)
Vyötärö - 7 cm
Rasva-% - 3,7%
Parannus yleisessä olotilassa, energisyys, aikaansaavuus, mieliala, yöunet, jaksaminen + 200%
Mittasin myös aamun PH-arvon aloituspäivänä, kuurin puolivälissä ja eilen. Ihanteellinen arvo on noin 7, jota pienempi lukema kertoo elimistön liikahappamuudesta. Lukemani olivat 5,9 (1.päivä), 6,2 (puoliväli) ja 7,2 (eilen).
Oikeasti arvo pitäisi mitata muutaman kerran päivässä, koska se vaihtelee siten, että aamulla se on alhaisempi, päivällä parhaimmillaan (eli ihannetapauksessa noin 7) ja illalla taas käyrien mukaan vähän laskee, mutta koska itselläni ei testiliuskoja ollut riittävästi, tein mittaukset vain aamulla. Tulokset ovat siis suuntaa antavia, mutta ilahduttavasti niistäkin näki, että tilanne on korjaantunut oikeaan suuntaan. Jess! Ja itse en käyttänyt dieetissä suositeltua PH-Balancer-jauhetta, joka auttaa happamuuden häätämisessä, vaan halusin nähdä, millaisia tuloksia tulee pelkkää ravinto-ohjelmaa noudattamalla.
Jo puolivälissä mainitsemani yöhikoilun loppumisen lisäksi uusia iloisia loppupään muutoksia on poskista hävinnyt kuumotus ja punoitus, jotka ennen olivat vakiona ja pahimmillaan ulkoilun tai muun kuntoilun jälkeen, Nyt niitä ei enää esiinny. Ei vaan meinaa uskoa sitäkään vaikka ihan hyvin peilistä näkee. Että ei muuta kuin bye bye vaan Couperosa tai mikälie, jonka häätämiseen olen eräätkin eurot ja voiteet uhrannut ilman tuloksia.
Kuivat silmäni ovat myös lakanneet olemasta kuivat ja kalliiden silmätippojen käytön on voinut unohtaa melkein kokonaan. Saunan jälkeen on pakko laittaa, mutta muuten ei. Paitsi jos tietokoneen näyttöä tulee herkeämättä tuijotettua tuntitolkulla.
Keuhkoista on tullut tilavammat (siis se on se tunne) ja testi todisti, että pystyn juoksemaan työpaikalle johtavat 60 porrasta ylös liki hengästymättä. (Laskin muuten tässä taannoin, että olen kuluneiden 18 työvuoden aikana kavunnut noin 1,7 miljoonaa rappusta edellämainitussa portaikossa).
Myöskään lihakset eivät näköjään kipeydy vaikka olen hulluna heilunut lapion ja talikon kanssa puutarhassa hoidellen sen paikalle suunnitellun kaivurin hommia, jota ei koskaan lopulta ilmestynyt. Ennen ei tarvinnut kuin haravoida ensimmäistä kertaa keväällä, niin jo tuntui kyljissä seuraavana aamuna. Nyt ei tunnu. Johtuisko siitä, että kyljissä on nykyään vähemmän tavaraa...
Katkenneita hiuksia ei tietenkään millään ihmeen kuurilla takaisin saa, mutta vannon, että muuten hiuksiin on tullut kaivattua tervettä kiiltoa (ei siis sitä perinteistä rasvasta johtuvaa..) ja elättelen toiveita siitä, että vielä joskus kasvaa uusiakin hiuksia lähteneiden tilalle. Ainakin on nyt parempaa ravintoa juurille tarjolla.
Että semmoinen oli tämä kokemus, jota en vaihtaisi mistään hinnasta pois. Sen verran silmiä avaava ja kaikinpuolin hyödyllinen se oli.
Mutta jos nyt jotain hyvää hakee entisestä laiskuudestani ja saamattomuudestani, niin tällä hetkellä olen ihan tyytyväinen, että en lopulta koskaan saanut aikaiseksi viedä kirpputorille kuormaa, jossa on mukana muutamakin entinen lempimekkoni, joiden en enää kuvitellut mahtuvan päälle. Nyt voin mennä iloisin mielin kaivelemaan ne sieltä takaisin käyttöön.
Ja jos tähän loppuun nyt jotain viisasta koittaisi kehittää, niin varmaan se olisi se, että tulipahan taas todistettua, että yksinkertaiset asiat ovat yleensä niitä kaikkein toimivimpia. Mutta mitään näin yksinkertaista en olisi omine nokkineni ikinä hoksannut, joten kiitos tästä kaikesta kuuluu sympaattiselle ravitsemusasiantuntijalle Tiina Hälvälle ja Fitfarmille. Kiitos Tiina kun avasit silmät ja teit taas yhden ihimisen elämästä monin verroin paremman :)
PS. Miehen kommentti muuttuneeseen olomuotooni oli: "Huomaa kyllä, että paino on tippunut. Sulla oli ennen paljon leveämmät hartiat..." :D.
Meikäläinen söi aamiaisella kuin viimeistä päivää, koska tiesin, että "kohta se loppuu". Varmaan ajattelin, että syödään nyt vatsa varmasti niin ähkyyn, etten heti mielessä jo vähän pelottavaksikin muodostuneen puhdistuskuurin ensimmäisenä päivänä ainakaan nälkään kuole...
Mikähän siinä onkin, että jotenkin tuntuu aina menevän hommat samalla kaavalla niin, että hirvittävää alkuinnostusta ja malttamatonta pitkää odotusta seuraa aina viime metrien epäröinti ja alkaa tuntua siltä, että olikohan tämäkään nyt taas hyvä idea ollenkaan..
Vakuuttelin kuitenkin itselleni, että neljä viikkoa ihmisen elämästä on niin lyhyt aika, että on se kumma, jos ei sen vertaista pysty uhraamaan omalle hyvinvoinnilleen. Jos ei muuten, niin kyllä maksa ja munuaisparatkin sentään edes kuukauden loman ansaitsee, kun kumminkin painavat vuodesta toiseen hommia ja parhaansa mukaan tuhoavat myrkkyjä sitä mukaa, kun niitä toisesta päästä syydetään sisään. Ja vaikka olin kuvitellut, että omissa syömisissäni ei ole juurikaan parantamaisen varaa, niin olen tässä kuluneen kuukauden aikana tullut toisiin ajatuksiin. Ja sehän tässä onkin ihan parasta, että oman kokemuksen kautta tulee uutta ymmärrystä ja aina on kuitenkin itsellä ne valinnan avaimet käsissä. Loppu on sitten ihan omista päätöksistä kiinni.
Marja Tyrni
Mutta siis juu. En ole alkanut muita paremmaksi ihmiseksi, enkä matkasaarnaajaksi enkä muutenkaan halua olla erityisen rasittava, mutta innostusta ei nyt vaan voi välttää. Lopputulos kun on ylittänyt ihan kaikki odotukset, ja selvää on että kuluneilla neljällä viikolla tulee olemaan vaikutuksia, jos ei nyt ihan koko loppuelämään, niin ainakin melkein.
Näin jälkikäteen ajateltuna, kuukausi kului todella nopeasti. Niinkuin aika nykyään muutenkin, halusi tai ei. Joskin kolmannen viikon lopulla (jolle ennustettiin huippuhyvää oloa) tuli eteen oma aallonpohjani, joka ei ollut sinällään dieetistä, vaan ihan muusta elämästä johtuvaa. Huonot uutiset kun eivät katso aikaa, eivätkä varsinkaan sitä, onko jollakulla kenties joku puhdistuskuuri meneillään. Murhetta siis sateli niskaan, ja samalla iski turhaakin turhempi flunssa, joka teki olosta tukkoisen ja tympeän. Ja jo kertaalleen selvästi paremmaksi muuttunut ihokin muuttui epätasaiseksi, mutta se sentään jäi vain muutaman päivän kestäneeksi ilmiöksi.
Jos vertaan sitä, miten normaalisti suhtaudun murheisiin ja kuinka syvälle niihin uppoan, väitän, että vajaassa kolmessa viikossa hankitun paremman fyysisen olon ja erityisesti paremmin nukuttujen öiden ansiosta, pystyin suhtautumaan asioihin normaalia järkevämmin ja välttämään sellaisen itselleni tyypillisen vatvomisen, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä, vaan ihan päinvastoin. Päätin keskittyä tekemään asioiden eteen sen minkä voin ja sitten kun siinä kohtaa tuli rajat vastaan, totesin, että nyt on kaikki voitava tähän mennessä tehty ja murehtiminen ei auta. Ja se jos mikä on mestarimurehtijalle melkoinen muutos. Toivottavasti pysyvä.
Mutta se siitä aallonpohjasta ja eteenpäin.
"Ihan kuin ravintolassa" sanoi mies kun kiltisti kanapataa söi.
... että pystyn valmistamaan herkullisen ja ravinteikkaan lämpimän aterian alusta loppuun ihan itse lähes samassa ajassa, joka ennen meni salaattiainesten pilkkomiseen ja latomiseen jääkaapista lautaselle. Ei sillä että olisi huono vaihtoehto se salaattikaan, mutta jossain kohtaa sekin alkaa tympiä, eikä vaan ole oma mielikuvitus riittänyt vastaavaan nopeasti valmistuvaan lämpimään ruokaan.
... että itsellenikin päähän iskostunutta hokemaa siitä, kuinka "Se nyt vaan on niin, että tässä iässä aineenvaihdunta hidastuu (tai siis on hidastunut jo 10 vuotta sitten), hormonitoiminta muuttuu ja kaikki muukin on niin pois omista käsistä, ettei sitä enää muuta voi kuin seurata sivuista, kuinka paino jämähtää paikoilleen tai nousee, ja naamakin kulahtaa ihan omia aikojaan", on tullut liikaa uskottua ja käytettyä tekosyynäkin. Vaikka totta siis toinen puoli onkin, mutta vain toinen. Jos sekään.
... että ihmiselle sinällään elintärkeä proteiini, jota olen itse omassa vähähiilihydraattisessa ruokavaliossani suosinut liiankin kanssa, ei yli tarpeen syötynä todellakaan muutu lihasmassaksi, vaan glukoosiksi ja rasvaksi. Ja kaupan päälle vielä sotkee sokeriaineenvaihduntaa.
... että oikeampi muoto lauseelle "kyllähän sitä muuten, mutta kahvista en pysty luopumaan... (tai leivästä.... tai suklaasta... tai viinistä... tai ....)" on: "kyllähän sitä muuten, mutta kahvista en halua luopua... (tai leivästä... tai suklaasta... jne)". Sitä kun ihan varmasti pystyy heti kun niin haluaa.
Smoothie-aineksia matkalla pakkaseen
Mutta ettei nyt menisi ihan yksinpuheluksi, niin otetaan tähän väliin pienimuotoinen kuvitteellinen haastettelu. Haastattelijana H ja vastaajana A eli minä..
H: No niin Annukka, neljä viikkoa takana. Miltäs nyt tuntuu?
A: Aivan mahtavalta.
H: Kannattiko?
A: Ehdottomasti.
H: Eli ei siis kaduta, että lähdit kokeilemaan?
A: Ei todellakaan.
H: Tuliko langettua houkutuksiin?
A: Ei.
H: No kai nyt sentään vähän jotain vilunkia oli matkan varrella?
A: Ei ollut.
H: Eikö muka edes skumppalasillista Vapun kunniaksi?
A: Ei käynyt edes mielessä.
H: No menikö kertaakaan edes hermo?
A: Meni.
H: Ahaa. Olet siis ehkä sittenkin ihminen. Voitko kertoa, mihin?
A: Avokadoihin.
H: Avokadoihin?? Mikäs viattomissa hedelmissä mättää?
A: Se, että niistä ei voi näköjään koskaan päällepäin tietää, millaista sylttyä ovat sisältä. Meni eräätkin kalliit kilot suoraan roskiin sen takia, vaikka kaupassa olin kuinka tarkkana. Viimeinen yksilö taisi olla jo syömäkelpoinen.
H: No tänään varmaan alkoi aamu kahvikupposella neljän viikon tauon jälkeen?
A: Ei alkanut.
H: No mikäs siinä?
A: Ei siinä mitään. Ei vaan tullut mieleen keitellä, kun enää muista mille kahvi maistuu.
H: No mutta kai sentään palautit perinteisen leivän aamupalalle?
A: En. Palautan sitten kun siltä tuntuu.
H: Olet siis nykyään kaikinpuolin tylsä tyyppi?
A: Mahdollisesti. Mutta ainakin huomattavasti terveempi ja energisempi tylsä kuin ennen :)
H: Voisitko vielä kuvailla olotilaasi ennen puhdistuskuurin alkua ja kertoa, mitä ruoka-ainetta silloin mielestäsi muistutit?
A: Maksamakkaraa.
H: Miksi juuri maksamakkaraa?
A: Tylsä ja väritön tasapaksu pötkö.
H: Entäs nyt?
A: Ehkä porkkana. Ryhdikäs ja pirteä.
H: No onpas nyt rasittavaa, kun sitä ollaan niin vihannesta nykyään. Turha tätä vissiin sen enempää jatkaa, kun ei tästä sen kummempaa irti saa, joten ei muuta kuin hyvää jatkoa!
A: Kiitos samoin ja soittele, jos haluat itsekin kokeilla.
H: Kyllähän minä muuten, mutta...
Sen kummempia paljastuksia ei matkan varrelta siis liiennyt, mutta tässä vielä lopputulokset neljän viikon ajalta luvuiksi muutettuina.
Paino - 5 kg (noin 8,5% kuukauden takaisesta lähtöpainostani)
Vyötärö - 7 cm
Rasva-% - 3,7%
Parannus yleisessä olotilassa, energisyys, aikaansaavuus, mieliala, yöunet, jaksaminen + 200%
Mittasin myös aamun PH-arvon aloituspäivänä, kuurin puolivälissä ja eilen. Ihanteellinen arvo on noin 7, jota pienempi lukema kertoo elimistön liikahappamuudesta. Lukemani olivat 5,9 (1.päivä), 6,2 (puoliväli) ja 7,2 (eilen).
Oikeasti arvo pitäisi mitata muutaman kerran päivässä, koska se vaihtelee siten, että aamulla se on alhaisempi, päivällä parhaimmillaan (eli ihannetapauksessa noin 7) ja illalla taas käyrien mukaan vähän laskee, mutta koska itselläni ei testiliuskoja ollut riittävästi, tein mittaukset vain aamulla. Tulokset ovat siis suuntaa antavia, mutta ilahduttavasti niistäkin näki, että tilanne on korjaantunut oikeaan suuntaan. Jess! Ja itse en käyttänyt dieetissä suositeltua PH-Balancer-jauhetta, joka auttaa happamuuden häätämisessä, vaan halusin nähdä, millaisia tuloksia tulee pelkkää ravinto-ohjelmaa noudattamalla.
Oma maa mansikka
Jo puolivälissä mainitsemani yöhikoilun loppumisen lisäksi uusia iloisia loppupään muutoksia on poskista hävinnyt kuumotus ja punoitus, jotka ennen olivat vakiona ja pahimmillaan ulkoilun tai muun kuntoilun jälkeen, Nyt niitä ei enää esiinny. Ei vaan meinaa uskoa sitäkään vaikka ihan hyvin peilistä näkee. Että ei muuta kuin bye bye vaan Couperosa tai mikälie, jonka häätämiseen olen eräätkin eurot ja voiteet uhrannut ilman tuloksia.
Kuivat silmäni ovat myös lakanneet olemasta kuivat ja kalliiden silmätippojen käytön on voinut unohtaa melkein kokonaan. Saunan jälkeen on pakko laittaa, mutta muuten ei. Paitsi jos tietokoneen näyttöä tulee herkeämättä tuijotettua tuntitolkulla.
Keuhkoista on tullut tilavammat (siis se on se tunne) ja testi todisti, että pystyn juoksemaan työpaikalle johtavat 60 porrasta ylös liki hengästymättä. (Laskin muuten tässä taannoin, että olen kuluneiden 18 työvuoden aikana kavunnut noin 1,7 miljoonaa rappusta edellämainitussa portaikossa).
Myöskään lihakset eivät näköjään kipeydy vaikka olen hulluna heilunut lapion ja talikon kanssa puutarhassa hoidellen sen paikalle suunnitellun kaivurin hommia, jota ei koskaan lopulta ilmestynyt. Ennen ei tarvinnut kuin haravoida ensimmäistä kertaa keväällä, niin jo tuntui kyljissä seuraavana aamuna. Nyt ei tunnu. Johtuisko siitä, että kyljissä on nykyään vähemmän tavaraa...
Katkenneita hiuksia ei tietenkään millään ihmeen kuurilla takaisin saa, mutta vannon, että muuten hiuksiin on tullut kaivattua tervettä kiiltoa (ei siis sitä perinteistä rasvasta johtuvaa..) ja elättelen toiveita siitä, että vielä joskus kasvaa uusiakin hiuksia lähteneiden tilalle. Ainakin on nyt parempaa ravintoa juurille tarjolla.
Rapeita lehtikaalisipsejä perjantai-illan kunniaksi. Villiksi on mennyt viikonloput.
Että semmoinen oli tämä kokemus, jota en vaihtaisi mistään hinnasta pois. Sen verran silmiä avaava ja kaikinpuolin hyödyllinen se oli.
Mutta jos nyt jotain hyvää hakee entisestä laiskuudestani ja saamattomuudestani, niin tällä hetkellä olen ihan tyytyväinen, että en lopulta koskaan saanut aikaiseksi viedä kirpputorille kuormaa, jossa on mukana muutamakin entinen lempimekkoni, joiden en enää kuvitellut mahtuvan päälle. Nyt voin mennä iloisin mielin kaivelemaan ne sieltä takaisin käyttöön.
Ja jos tähän loppuun nyt jotain viisasta koittaisi kehittää, niin varmaan se olisi se, että tulipahan taas todistettua, että yksinkertaiset asiat ovat yleensä niitä kaikkein toimivimpia. Mutta mitään näin yksinkertaista en olisi omine nokkineni ikinä hoksannut, joten kiitos tästä kaikesta kuuluu sympaattiselle ravitsemusasiantuntijalle Tiina Hälvälle ja Fitfarmille. Kiitos Tiina kun avasit silmät ja teit taas yhden ihimisen elämästä monin verroin paremman :)
PS. Miehen kommentti muuttuneeseen olomuotooni oli: "Huomaa kyllä, että paino on tippunut. Sulla oli ennen paljon leveämmät hartiat..." :D.


