Näen aina silloin tällöin unta, jossa kuljen tyhjässä talossa huoneesta toiseen.
Uni on aina hyvä uni. Ja talo on aina valoisa, suuri ja kaunis puutalo, jonka korkeista ikkunoista ja takaovilta aukenee näkymä vehreään, pitkälti luonnontilassa olevaan puutarhaan.
Olemme unessa ostaneet talon mieheni kanssa sitä ennakkoon näkemättä, ja vaellan ihastuneena pitkin huoneita suunnitellen mielessäni, mitä tähän tilaan tulee ja mitä tähän ja tähän..
Talossa on aina valoisa ullakko, jonka huoneissa viivähdän pidempään. Mutta koskaan en muista käyneeni keittiössä, kylpyhuoneessa tai kellarissa. Eikä talossa ole myöskään kapeita käytäviä, vaan tosiaan avaraa ja korkeaa tilaa.
Oli jotenkin erikoinen tunne lähteä Pinterestistä etsimään omia unikuviaan.
Samaan aikaan sekä toivoin että jännitin sellaisten löytymistä.
Samaan aikaan sekä toivoin että jännitin sellaisten löytymistä.
Näiden kahden kohdalla vaistomaisesti pysähdyin.
Olemme unessa ostaneet talon mieheni kanssa sitä ennakkoon näkemättä, ja vaellan ihastuneena pitkin huoneita suunnitellen mielessäni, mitä tähän tilaan tulee ja mitä tähän ja tähän..
Talossa on aina valoisa ullakko, jonka huoneissa viivähdän pidempään. Mutta koskaan en muista käyneeni keittiössä, kylpyhuoneessa tai kellarissa. Eikä talossa ole myöskään kapeita käytäviä, vaan tosiaan avaraa ja korkeaa tilaa.
Unessa olen aina onnellinen ja täynnä innostusta. Ja vaikka kuinka oikeaa pientä kotiamme rakastankin, olo on aamulla herätessäni aina vähän pettynyt, kun kaikki olikin vaan unta. Erityisen harmissani olen siitä, etten pääsekään kalustamaan unessa aina esiintyvää erityisen valoisaa huonetta, josta aukeaa näkymä ulos puutarhaan, ja josta oli tarkoitus tulla työtilani.
Toisinaan näen myös unia, joissa löydän jostain tutusta paikasta kotoa salaoven tyhjään huoneeseen, jollaisen olemassaolosta en ole tiennyt mitään. Sekin on jotenkin kutkuttavan jännittävä ja positiivinen tunne.
Kuva Pinterestistä täältä
Kirjoittelin tästä vakiounestani joskus jotain vanhassa blogissani, ja yritin etsiä yhdeltä silloiselta psykoterapiaa opiskelleelta lukijaltani saamaani tulkintaa aiheesta, mutta en enää löytänyt sen paremmin omaa tekstiäni kuin hänen kommenttiaankaan. Sitäpaitsi alkoi ahdistaa koko vanhassa blogissa vierailu, joten tulin äkkiä pois ja turvauduin sensijaan nettiin ja kirjastoon.
Voi kuulostaa huuhaalta tämä meikäläisen taikauskoisuus, ja varmaan sitä onkin, mutta itselläni kyllä meni vähän kylmät väreet selkäpiitä pitkin, kun otin kirjaston hyllystä käsiini ensimmäisen satunnaisen unia käsittelevän kirjan ja avasin sen täysin sattumanvaraisesta kohdasta. Ja mitäpä aukeamalta löytyikään..
Julia & Derek Parkerin Suuri Unitieto-kirjan aukeama sivuilta 102-103
Hrrrrr.....
Vastaavia tulkintoja löytyi netistä paljonkin. Ja tässä lisäksi joitakin irrallisia aiheeseen liittyviä lauseita, joiden alkuperää en ikävä kyllä innostuspäissäni muistanut merkitä mihinkään. Toivottavasti tästä ei rangaista.
"Jos joku (kuten minä) on unessaan ullakolla, hän elää todennäköisesti paljon päänsä sisällä ja unelmoi paljon."
"Jos unen ympäristö siirtyy alas kellariin, sitä pidetään matkana piilotajuntaan."
(Tämän luettuani toivoisin seuraavalla kerralla vierailevani myös kellarissa).
"Huonokuntoinen talo voi kertoa oman itsen laiminlyömisestä, rakennuksen suljetut ikkunaluukut viestittävät sulkeutumista ulkomaailmalta ja rikkoontuneet ikkunat taasen saattavat päästää taloon vieraita eli muiden ajatuksia vaikuttamaan omaan mieleen."
(Tällaista näkyä en ole kohdannut ja toivon, ettei tarvitsekaan)
Kyllähän nämä tyhjät talot ja huoneet tuntuvat nivoutuvan niin täydellisesti yhteen edellisessä postauksessa kirjoittelemieni asioiden kanssa, että pakosti niillä on joku merkitys. Haluaisin niin hypätä uuteen, mutta ymmärrys ja rohkeus eivät ole riittäneet.
Unissani sen sijaan osaan hyvinkin hypätä. Tai paremminkin lentää.
Kuva Pinterestistä täältä
Tapahtuu yleensä silloin, kun unessa tulee eteen jotain pelottavaa tai epämiellyttävää, ja päätän vaan yksinkertaisesti ajatuksen voimalla ponnistaa ilmaan ja lentää kaiken sen pelottavan yli. Ottaa mahanpohjasta, mutta samalla pelastaa pahalta.
Näille lentämisillekin oli monenlaisia tulkintoja, mutta jotenkaan en löytänyt yhteyttä omaan elämääni, joten jätin sikseen.
Sensijaan törmäsin kaikissa lukemissani teksteissä hämmästyttävän moneen sellaiseen uneen, joita itsekin vakiona näen. Ja varmaan me kaikki, mutta olen vaan ajatellut, että ovat jotain kokonaan oman alitajuntani tuotoksia.
Säännöllisen epäsäännöllisesti näen mm. unen, jossa päästäkseni johonkin tuttuun paikkaan, onkin yhtäkkiä kiivettävä jotain erikoisen hankalaa, liukasta, mutaista tai sileää korkeaa seinämää pitkin. Jalat tuntuvat aina lipsuvan ja käsistäkin meinaa roikkuessa voima loppua, mutta aina pääsen lopulta perille.
Tällaisesta unessa kiipeämisestä löysin seuraavan tulkinnan, joka kuulostaa hyvinkin loogiselta:
"Elämän tiellä on odotettavissa ylämäkeä, tarvitaan ponnistelua jotta pääsee etenemään."
Sen sijaan en olisi uskonut törmääväni jonkun muun kertomana ihan täydelliseen kuvaukseen myöhästymiseen liittyvästä vakiopainajaisestani. Tekstin poimin täältä (klik).
Unianalyysi myöhästymisestä
"Näen toistuvasti samaa painajaista. Pakkaan paniikissa tavaroita, koska tiedän olevani myöhässä lennolta. Minun olisi ehkä mahdollisuus ehtiä, mutta en saa pakattua, koska tavarat ovat hukassa tai hujan hajan."
(Omissa unissani kyseessä on aina paluulento kotiin ja hädissäni pakkaan laukkuja, mutta vaatteita ja tavaroita löytyy koko ajan vaan lisää ja lisää ja mikään ei mahdu mihinkään..).
Reality-kuva oman "pipolaatikkoni" sisällöstä viime marraskuulta raivausprojektini alussa.
Uniohjaaja, psykoterapeutti Anne Lindholm-Kärki kertoo, että monet näkevät tämäntyyppisiä unia. Hän kehottaa minua seuraamaan, minkälainen elämäntilanteeni on silloin, kun näen tätä painajaista.
"Et unessasi ehdi koneeseen, koska et saa tavaroita pakattua. Voisitko miettiä, mitä turhaa kannat mukanasi? Onko sinun elämässäsi liikaa sellaista, joka estää sinua hyppäämästä elämän kyytiin?"
Kyllä se niin taitaa olla, että unet ja todellisuus ovat paljon lähempänä toisiaan kuin olen koskaan tullut ajatelleeksi. Vai johtuuko tämä nyt vaan siitä, että on viimeaikoina tullut muutenkin pohdittua elämäänsä ja omia ominaisuuksiaan tavallista enemmän.
Anne Lindholm-Kärki sanoo näin:
Anne Lindholm-Kärki sanoo näin:
Unet ovat viestejä sisimmältämme. Unet - jopa painajaiset - auttavat meitä, jos maltamme vain kuunnella.
Kun unia seuraa säännöllisesti, ne oppii kytkemään arkielämän kulkuun. Unissa tulee monesti vastaus ongelmaan, jonka parissa mieli on askarrellut. Uni voi myös neuvoa kulkemaan tiettyyn suuntaan.
- Kannattaa aina miettiä, mikä on unen neuvo minulle tässä ja nyt. Unen kautta voi löytää uusia mahdollisuuksia elämäänsä, mutta täytyy muistaa, että ihmisen itse täytyy silloin tehdä asian eteen jotain. Uni itsessään ei muuta mitään.
Mielenkiintoista.
Mutta itse itseni tuntien pelkään pahoin, että uppoudun tähän aiheeseen niin totaalisesti, että kohta ei tule uni silmään ollenkaan, eikä ole mitään mitä tarkkailla ja tulkita.
Ovatko unien tyhjät talot tai huoneet teille muille tuttuja? Tai lentäminen, kiipeäminen tai myöhästyminen? Tai unohteletteko kenties, mihin päin kaupunkia olette parkkeeranneet auton, jota etsitte epätoivoisina? Tai huomaatteko yhtäkkiä päätyneenne keskelle väkijoukkoa ilman rihman kiertämää? Tai kärsitte yllättävästä hiustenlähdöstä tai vaihtoehtoisesti huomaatte, että yhtäkkiä tukka onkin kasvanut ennennäkemättömän pitkäksi ja tuuheaksi? (Kaikkia näitä tapahtuu öiseen aikaan itselleni. Joskus useammin, joskus harvemmin).
Ovatko unien tyhjät talot tai huoneet teille muille tuttuja? Tai lentäminen, kiipeäminen tai myöhästyminen? Tai unohteletteko kenties, mihin päin kaupunkia olette parkkeeranneet auton, jota etsitte epätoivoisina? Tai huomaatteko yhtäkkiä päätyneenne keskelle väkijoukkoa ilman rihman kiertämää? Tai kärsitte yllättävästä hiustenlähdöstä tai vaihtoehtoisesti huomaatte, että yhtäkkiä tukka onkin kasvanut ennennäkemättömän pitkäksi ja tuuheaksi? (Kaikkia näitä tapahtuu öiseen aikaan itselleni. Joskus useammin, joskus harvemmin).


